Razmisljanja na razglas

06 Dec, 2011

Neka moja razmisljanja na temu Religije

— Autor snjezana @ 14:05

U mojoj porodici se uvek odrzavalo postovanje prema religiji i tradiciji. Svi smo krsteni, slavila se i slavi Slava oduvek, kao i Bozic, Uskrs i ostali praznici, ne radimo nista posebno nedeljom i praznicima, povremeno odemo u Crkvu, zapalimo svece, neko posti neko ne... Medjutim, sve moje religijsko uverenje nije islo dalje od toga. Verujem u nesto sto zovemo Bog, ali ne znam da li je to On, Ona ili Ono. Ne znam kako je nastao Univerzum, mozda je to bio veliki prasak, mozda se neko "igrao" ali verujem da covek nije nastao od Adama i Eve, iako ne verujem slepo ni u Darvinovu teoriju. Verujem u dobro, u pozitivne misli, u iskrena osecanja i reci.

Uopste, sve u mom zivotu mora da ima neku logiku. Ne znam da citam izmedju redova i nikada ne govorim na taj nacin. Ko god me poznaje zna da sam direktna i otvorena, ili jednostavno precutim ako ne zelim nesto da kazem. Zato nisam nikada prihvatala odgovor "Eto to je tako, zato sto je to tako" a cega u religijskim objasnjenjima ima na svakom koraku. Na primer, iako postujem pravilo da zene ne mogu uci iza oltara (valjda mi se to nekako vaspitanjem nametnulo) nikada mi nece biti jasno iz kog je to razloga i ko je to propisao.

Ako je Filozofija naucna disciplina, onda je Religija jedna grana te naucne discipline, za koju mi se sve vise cini da su je krojili vladari kroz istoriju. Naime, razmisljajuci na ovu temu, shvatila sam da su vladari uvek ostajali vladari ma koju religiju da su prihvatili. Cini mi se da su i rimski imperatori prihvatili Hriscanstvo, ne iz razloga sto su odjednom shvatili da je to jedina prava religija, vec zato sto su shvatili da im ono ugrozava opstanak na celu velikog casrtva. Videli su da religija uliva odredjeno strahopostovanje, da su ljudi pokorniji sto su veci vernici, i prihvatili religiju kao svoj instrument. Postali su Primusi na celu drzave i date religije. S druge strane, ni danas nije oslabila veza religije i drzave. U Crkvi cete cesto cuti svestenike kako pozivaju (u ime religije) da se podrzi odredjen vladar ili politicar, odredjena drzavna politika i slicno. Opet, drzavnici cesto prisustvuju velikim crkvenim desavanjima i to u prvim redovima, da ih dobro uslikaju.

Skolovala sam se, sticajem nekih okolnosti, o kojima cu da vam pisem drugom prilikom, u dve trecine bivse Jugoslavije. Medju mojim skolskim drugovima je bilo dece svih veroispovesti na ovim prostorima, cak i pripadnika nepriznatih Crkava. Nikada ih nisam gledala kroz to kom narodu pripadaju i koju veru ispovedaju. Smatram da su svi ljudi na planeti jednaki bez obzira koju religiju ispovedali. Ljude delim samo na dobre ili lose, ili jos bolje receno, one sa kojima mogu (koje volim, simpatisem, cenim...) i one sa kojima ne mogu (ma ni pod tackom razno!).


Komentari

  1. Moji stavovi o religiji su slični sa tvojima. I kod mene u porodici se religija poštovala, slavile su se slave bez fanatizma u verovanju da je neki 'čovek sa belom bradom gore' stvorio svet.

    Ne znamo , i mislim da nikad nećemo saznati tačno šta se to izdogađalo pre,pre,pre pre X vremena.

    Inače religija je zloupotrebljena, iskorištena za 'najniže' ciljeve, počev od Vatikana pa preko pravoslavnih prostora.

    Moj deda je imao običaj da kaže "Popovi lopovi!" :)

    Autor beliocnjak — 06 Dec 2011, 14:44

  2. Fanatizam i ekstremizam bilo koje vrste za mene nisu dobri. U mojoj kuci za Slavom su sedeli ljudi svih vera i svako je bio jednako ispostovan.

    Autor snjezana — 06 Dec 2011, 15:06

  3. Ceni svoje i poštuj ono što poštuju drugi, pa nikad neće biti problema!

    Autor sanjarenja56 — 06 Dec 2011, 16:40

  4. Za sve postoje detaljna i jasna objašnjenja, naročito kad je u pitanju pravoslavlje, i ako se čovek iole potrudi nije teško naći ih. Zašto Adam i Eva, zašto slava, zašto Božić, zašto Uskrs... pa i zašto žene ne ulaze u oltar.
    U pravoslavlju ne potoji objašnjenje "Eto to je tako, zato sto je to tako" ako se iole potrudiš da ih nađeš. Ne očekuj da sva objašnjenja zna neki lokalni sveštenik, ali ima ljudi koji su sposobni detaljno da ti objasne i razjasne svaku dilemu.
    Pitanje je samo koliko želiš da znaš i vidiš. Koliko ti je potrebna vera?

    Autor suky — 06 Dec 2011, 18:04

  5. Filozofija nije naučna disciplina i religija nije deo filozofije. A mislim da ovi običaji kojih se ljudi uporno drže bez da razmisle šta oni znače ne čine suštinu religije i religioznog iskustva. Religija je divan način da se čovek poveže sa svetom, i ove najveće i "glavne" religije to čine putem ljubavi, ovo je ono što se zaboravlja, pa imamo ubijanja i gluposti.

    Autor gromvel — 06 Dec 2011, 20:01

  6. U mojoj kuci,nije bilo svih tih propisnih rituala oko slave, ali svako od nas zna sta znaci Bog. Svako ga nosi u sebi. U susednoj kuci se slavila slava i sve po redu... I mogu reci da su ti ljudi najzlobniji primerci covekolikih bica. Oni znaju za tradiciju, jer ih je neko tako naucio, a nikad tu veru nisu osetili. Zato mrze sve nesrpsko, zato su mene smatrali prljavom jer sam se igrala s romskom i muslimanskom decom. I mogu reci, takodje, da sam alergicna na te formalne odlaske u crkvu, osobito zbog statusa danasnje crkve kao institucije. I znam mnogo velike ljude, dobre ljude, pravicne ljude, koji u sebi nose delice onog svetog koje nam je Bog podario, a koji ne idu u crkve da bi dokazali svoju veru. Zato, salzem se sa tobom, ne treba ni u sta, sto je neko, za koga pouzdano ne znamo ni da li je postojao, verovati slepo, vec treba ciniti po svome srcu...i biti covek, pre svega!

    Autor sonjasonja — 06 Dec 2011, 20:16

  7. "Ceni svoje i poštuj ono što poštuju drugi, pa nikad neće biti problema!

    Autor sanjarenja56 — 06 Dec 2011, 16:40"

    Slazem se, bas tako se i ponasam ceo zivot. Zato ne mogu ni da shvatim sve ove sukobe na verskoj osnovi...

    Autor snjezana — 07 Dec 2011, 09:45

  8. Suky, razumem o cemu pricas i s te strane gledajuci ti si u pravu, ali ono sto je mozda moj problem, sto ne mogu da poslozim kockice u mojoj glavi kada su u pitanju iracionalne stvari. Jednostavno, kod mene sve mora imati neku logiku, nesto opipljivo. Na 4. godini Pravnog fakulteta sam polagala Crkveno pravo, i neke stvari sam naucila, ali jednostavno cini mi se da nisam od onih "Blago onima koji ne videše i verovaše" (Jn. 20:29)

    Autor snjezana — 07 Dec 2011, 09:59

  9. sonjasonja, bas tako, sledim svoje srce i intuiciju...

    ja cak i postim onda kad osetim potrebu za tim.

    Autor snjezana — 07 Dec 2011, 10:04

  10. Imam jednu zanimaciju za tebe :) otiđi kod mene u kategoriju nekategorizovano i tamo malo nize naćeš jedan članak, Pronađite svog zaštitinika. Zanimljivo je i neobjasnjivo :))
    Poslala bih ti link ali ne znam zasto kada hocu da udjem u clanak ispise mi greska, i da clanak nije pronadjen :( zato ni ti nemoj ulaziti samo procitaj, i ako hoces uradi. Pa mi negde javi rezultate. Tamo nazalost ne mozes ostaviti komentar, jer mi nije jasno sta se to desilo sa clankom :(

    Autor muckos — 07 Dec 2011, 11:08

  11. procitala sam :)
    predpostavila sam sta je u pitanju, znam za to od ranije, ali samo sa jednom viljuskom i jednim listom. interesantno je bilo da kad je moja tetka to pokazivala mojoj sestri i meni, a samo je pokazivala, desilo se upravo to da je viljuska "izasla" iz savijenog dela. bas cudo stvarno :)

    Autor snjezana — 07 Dec 2011, 12:39

  12. Prosto neobjasnjivo i ni ne pokusavam da nadjem odgovor jer samo ce me glava zaboleti :)

    Autor muckos — 07 Dec 2011, 13:23

  13. Logika, kao uostalom i cela nauka počiva na jednostavnim verovanjima. Baza bilo koje nauke ne može se dokazati, naprosto verujemo da je jedan jednako jedan. Da nešto jeste to što mislimo da jeste. Vekovima unazad mnoga naša naučna verovanja su nestala i zamenila ih druga, tako da je za očekivati da će i u budućnosti naša vera u nauku imati drukčiji pogled na stvarnost i da će naša naučna dostignuća biti zamenjena nekim drugim.
    Logika nekog daltoniste jasno pokazuje da je svet crno-beo, logika matematičara pokazuje da jedan jeste jedan a ne kao što je to u pravoslavlju recimo, jedan može biti jednak i trojici...
    Oslanjati se isključivo na logiku je jako slaba poštapalica, bar u mom slučaju. Više mislim da ako u osnovnim stvarima verujemo da su jedan jednako jedan, onda definitivno svoju veru poklanjam Bogu.
    Suviše je totalno nelogičnih stvari, da bi sve bilo objašnjeno nekom logikom. Previše slučajnosti da bi sve bilo sasvim slučajno.
    No opet da kažem, sve zavisi koliko ti je vera potrebna...

    Autor suky — 08 Dec 2011, 12:46

  14. Suki, slazem se da se nauka menjala, ali menjala se i religija. Vecina crkvenih kanona koje danas postujemo su kroz vekove na Saborima uvodili crkveni velikodostojnici, i ono sto nije vazilo juce od danas vazi. Uzmimo na primer kalendar. Da su 1902. godine odlucili da usvoje novi kalendar, kao sto je Milankovic predstavio tj njegov proracun kalendara se smatra najpreciznijim, danas bi i pravoslavni Srbi slavili Bozic 25. decembra po novom kalendaru, kao sto recimo slavi Grcka Crkva. Da li onda i sve crkvene dogme i pravila treba uzeti kao jedino ispravne i tacne?

    Autor snjezana — 08 Dec 2011, 14:46


Dodaj komentar

Dodaj komentar





Zapamti me